Zoeken

Lessen van Dapper Kind




Op 9 juli, mijn verjaardag, hoop ik het boek 'Lessen van Dapper Kind' uit te brengen. Een boek dat ik heb geschreven voor de facilitator die toe is aan faciliteren vanuit eigen kracht. De facilitator die reeds kennis heeft van allerlei werkvormen en methoden én weet dat wanneer jij jezelf beter kent, je beter kunt faciliteren. In het boek neem ik je mee in de innerlijke reis die ik heb gemaakt, en nodig jou uit om jouw eigen innerlijke reis te maken. Om jouw ‘anders zijn’ te onderzoeken, omarmen en productief te maken. In dit boek vind je tussen mijn verhaal door diverse oefeningen voor zelfreflectie, maar ook praktische tips om toe te passen vóór, tijdens en na een sessie.


Benieuwd naar het boek? Hieronder een paar passages:

Zonder dat ik het wist kruiste mijn beroep (faciliteren) met mijn rol als moeder (opvoeden). Bij beiden gaat het om dingen vergemakkelijken, middelen ter beschikking stellen of randvoorwaarden creëren. Beiden vragen om zelfreflectie en -kennis. Weten wanneer je op je handen moet zitten en wanneer je juist de regie moet nemen. En bij dat laatste jezelf voortdurend afvragen: doe ik dit voor mijn eigen ego of dient de interventie de ander? Reageer ik vanuit mijn eigen behoefte, mijn eigen projecties, of voeg ik vanuit een zuiver intentie iets toe? Door de komst van Dapper Kind leerde ik stap voor stap, de ene ervaring na de andere, mezelf stukje bij beetje verder kennen als mens, als instrument bij het faciliteren van groepen en als ouder. Niet wetend waar het pad mij zal brengen, begon ik aan de reis, met Dapper Kind aan mijn zijde.
Dapper Kind is een wijs kind met een oud ziel. Ze verrast ons van jongs af reeds met haar eigenzinnige en prachtige doordenkers. Deze uitspraken noteerde ik in een boekje voor later. Ik heb het vaak over haar, ook in de sessies die ik begeleid. Wat ik van haar leer en hoe ze mij spiegelt en uitdaagt. Totdat ik op een dag besefte dat de bespiegelingen en haar uitspraken verband hielden met mijn persoonlijke groei, en hoe die groei mijn werkwijze beïnvloedt bij het begeleiden van groepen. Zo ontstond na de geboorte van Dapper Kind opnieuw iets: dit boek. Een boek dat ik opdraag aan Dapper Kind, en aan mijn moeder.'
Dapper Kind leerde mij vanaf dag één te voelen, in plaats van voorschriften te volgen. Om te kijken naar wat er is en daarop te reageren, in plaats van zaken theoretisch te benaderen. De jaren na haar komst leerde ik stukje bij beetje, niet alleen aan te passen en doen wat er van mij wordt gevraagd, maar juist om af te stemmen én bij mezelf nagaan wat ik aan kan en wil. Wat voel ik bij mezelf, wat voel ik bij een ander? Dan een besluit nemen dat past bij die situatie op dat moment. Ik leerde wat ‘samen’ zijn écht betekent. Dat ik niet alleen mijn ogen open door te kijken naar een ander, maar ook mijn hart betrek. Voelen wat er is, in mij, in de ander, en tussen ons.
Deze les bracht ertoe dat ik mijn gevoeligheid voor groepsdynamiek als instrument leerde gebruiken, in plaats van die weg te stoppen. In de beginfase van mijn carrière leerde ik op de werkvloer snel dat enkel inhoud en kennis telden, waardoor ik mijn gevoel wegredeneerde. Lang heb ik het gevoel gehad dat er iets mis was met mij, dat ik te veel zocht achter dingen of te gevoelig was. Pas toen ik mijn gevoeligheid leerde verbinden met de inhoud, merkte ik het effect van het aanboren van een andere laag. Of zoals een deelnemer bij een van mijn workshop het verwoordde ‘Het klopt, wat ik altijd voelde tijdens vergaderingen. De gevoelens doen ertoe en zeggen iets.
Hoe werk je praktisch met wat jij voelt als een facilitator? Hieronder volgen een paar reflectievragen zodat je ermee kan oefenen.
Denk eens terug aan een intakegesprek dat anders ging dan je van tevoren had verwacht. Noteer voor jezelf:·
  • Wat waren je verwachtingen vooraf?

  • Wat gebeurde er tijdens de intake (feiten en observaties)?

  • Wat werd er gezegd en wat werd er niet gezegd (verbaal)?

  • Welke (non verbale) signalen ving je op?

  • Welke interpretaties gaf je aan de signalen?

  • Wat dacht of voelde je door die interpretaties?

  • Hoe kon je de effecten van die interpretaties merken bij jou?

  • Wat deed je vervolgens?

  • Noem 1 ding wat je anders zou doen als je nu terug kijkt.


Meer lezen? Met plezier stuur ik je een proefexemplaar. Of volg mijn pad naar 9 juli, de geboortedag van mijn boek.


'Actually, who are you not to be? Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do.'

-Marianne Williamson-

KvK 65773322