Leiderschap in tijden van Corona. Is genderidentiteit een bepalende factor of is er meer aan de hand? Doordat heel mijn familie in Taiwan woont, volg ik de Taiwanese president op diverse social media (LINE, Facebook, Twitter en Instagram). In haar optreden herken ik veel dimensies van Power Intelligence. Wat zie ik haar doen?
Sociaal intelligent zijn en aanpassen aan de heersende norm, ‘using the right tone of voice’: op Instagram kies ze een informele, haast familiare toon. In een recente post om het aantal volgers te vieren werden haar volgers op Instagram gevraagd om haar te taggen en te posten wat zij thuis doen tijdens ‘social distancing’. Vervolgens mogen vragen ingestuurd worden die de president zal beantwoorden in een Insta story. Bij de start van die story zie je haar zelf koffie zetten met haar geliefde kat. Alsof je bij een tante op bezoek gaat. Bij het beantwoorden van vragen sluit ze eerst aan bij de heersende emoties om daarna duiding te geven en haar beleid toe te lichten.
Zo was de vraag: ‘wat vindt u ervan dat er haast geen 'instant noodles' meer verkrijgbaar zijn, omdat mensen ze hamsteren?’ Haar antwoord: ‘Dat snap ik als geen ander, ik lust ze graag ’s nachts wanneer ik doorwerk en voel me ook gerust wanneer er genoeg 'instant noodles' in voorraadkast liggen.’. Met een glimlach vertelt ze verder dat hamsteren niet nodig is, omdat de verantwoordelijke minister (die ze liefkozend ‘opa kruidenier’ noemt) zorgt voor bevoorrading op niveau. Aan het einde van de story geeft ze een pluim aan de bedrijven/fabrieken die de mondkapjes produceren. Dat ze hun inzet bewondert en dankbaar is voor het feit dat de bedrijven in deze ongewone tijden weten samen te werken en in plaats van tegen elkaar concurreren. Duidelijk iemand met een hoge sociale intelligentie.
‘Why social intelligence? Because of our ultrasociability. We accomplish most tasks related to survival and reproduction socially, from caring for our children to producing food and shelter. Power is given to those individuals, groups, or nations who advance the interests of the greater good in socially-intelligent fashion. - Dacher Keltner
'Setting the scene': bij de persconferenties is een ander president te zien. Strak gezicht, in mantelpak en een statig achtergrond. Ze kiest haar woorden en mimiek zorgvuldig passend bij het gekozen podium.
‘One of the hardest tasks of leadership is understanding that you are not what you are, but what you’re perceived to be by others.’ –Edward. L. Blom
Bij mijn trainingen ‘Power Intelligence’ ga ik in op de verschillende dimensies van power. Power Intelligence wordt hierbij gedefinieerd als: het zo beïnvloeden van anderen en de omgeving waardoor betrokkenheid stijgt, talent bloeit en een positieve cultuur tot stand komt ten goede van de groter bedoeling. Weten wat je wel en niet in huis hebt en hoe het hebben van macht, positie en autoriteit de percepties van mensen om je heen beïnvloedt. Dat is voor mij een leider met Power Intelligence. Oftewel een powerwise leader. Als beelddenker gebruik ik de associatie van een Barbapapa. Zoals een Barbapapa een muziekinstrument wordt wanneer er gedanst wordt, of in een glijbaan verandert wanneer de kinderen willen spelen.
Om Power Intelligent te zijn is het van belang dat je beschikt over een uitgebreide gereedschapskist van ‘power’ en in staat bent flexibel van vorm en toon te veranderen in dienst van het veranderdoel. Power is dynamisch en in beweging, je kunt power niet inpakken en iemand cadeau geven. Power is multidimensionaal, relationeel en een valuta waarvan de waarde sterk afhangt van de context. Bij het uitoefenen van power gaat niet om wat jij als leider wilt, maar wat de situatie van jou vraagt en hoe jij daarop reageert, met alles wat je hebt. Door meerdere dimensies van macht en onmacht te delen, hoop ik dat macht uit de taboesfeer gehaald wordt. Dat er juist meer gepraat wordt over macht. Onze eigen visies op macht delen, met elkaar openhartig spreken over hoe we macht willen verdelen. Voor het bevorderen van een meer sociaal intelligent machtsmodel. Sociaal gedrag wordt bepaald door sociale verwachtingen. Dus laten we voorbij kijken dan genderidentiteit en aandacht besteden aan het identificeren van kwaliteiten die machtige mensen zouden moeten hebben. Dat we zelf beter begrijpen hoe ze hun macht zouden moeten gebruiken. Als gevolg hiervan zullen we veel minder tolerantie hebben voor mensen die leiden door misleiding, dwang of ongepaste geweld. We zullen dit soort asociaal gedrag niet langer van onze leiders verwachten en ze in stilte accepteren wanneer ze plaatsvinden.
We zullen ook meer gaan eisen van onze collega's, onze buren en onszelf. Wanneer we het onderscheid waarderen tussen verantwoord en onverantwoord gebruik van macht - en het belang van het beoefenen van de verantwoorde, sociaal-intelligente vorm ervan - zetten we een noodzakelijke stap in de richting van het bevorderen van gezonde huwelijken, vreedzame speeltuinen en samenlevingen die zijn gebouwd op samenwerking en vertrouwen.
Comments